Radio to nadal bardzo popularne medium - Krajowy Instytut Mediów publikuje wyniki badań Audio Track za rok 2023, porównując je z rokiem 2022
W 2023 r., w kategorii 15+, radio gromadziło średnio 18,1 mln słuchaczy dziennie (56,6%
ogółu mieszkańców Polski 15+) vs. 20,1 mln (62,2%) w 2022 roku.
Spadek liczby słuchaczy dotyczy jedynie odbioru radia za pośrednictwem fal radiowych.
Nie ulega zmianie liczba osób słuchających radia przez internet (7,6% ogółu mieszkańców
Polski 15+).
RMF FM - najpopularniejsza stacja w Polsce - średnio 17,9% Polaków dziennie (spadek
w porównaniu do 2022 o 1,5 pp).
Radio ZET - średnio 9,8% dziennie (wzrost o 0,4 pp);
Radio ESKA - średnio 5,3% dziennie (spadek o 0,8 pp);
Jedynka PR - średnio 4,7% dziennie;
Audytorium17 - zamyka TOP 5 w 2023 r. z zasięgiem 3,7% (w 2022: 3,8%).
Analiza wyników zasięgowych dla grup radiowych pokazuje, że liderem pozostaje Grupa RMF
(RMF FM, RMF MAXX, RMF Classic, RFM24, Radio GRA). Jej wynik w porównaniu do 2022 roku
jest jednak nieco słabszy (zasięg dzienny 2023 - 20,7%; 2022 – 22,8%).
Dzięki połączeniu z Grupą Agora, umocniła się pozycja Grupy Eurozet (Radio ZET, TOK FM,
Radio Złote Przeboje, Radio Plus, Antyradio, Radio Pogoda, Meloradio, Rock Radio, Chillizet).
Średni zasięg dzienny grupy w 2023 roku wyniósł 16,4%.
Wyniki radia publicznego w zasadzie nie uległy zmianie – Polskie Radio (Jedynka – Program 1
PR, Dwójka – Program 2 PR, Trójka – Program 3 PR, PR24) w 2023 osiągnęło średni dzienny
zasięg na poziomie 7,0% (2022 – 6,8%), zaś Audytorium17 (23 lokalne stacje Polskiego Radia)
– 3,6% (2022 – 3,7%).
Średni dzienny zasięg Grupy TIME (Radio ESKA, ESKA Rock, Radio Eska2, Radio VOX FM)
wyniósł w 2023 roku 7,0% (w 2022 – 7,7%).
Analiza danych rocznych, uśredniających wyniki badania Audio Track z całego roku 2023,
pokazuje, że zasięg dzienny radia wśród ogółu mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej
wyniósł 56,6%. Oznacza to, że średnio 18,1 mln osób dziennie miało w tym okresie kontakt
z radiem, niezależnie od miejsca słuchania, czy źródła sygnału.
W porównaniu z rokiem 2022, audytorium radiowe - w rozumieniu dziennego kontaktu
z radiem – zmalało o 5,6 punktów procentowych (średni zasięg dzienny radia w 2022 – 62,2%).
Radio słuchane jest przede wszystkim za pośrednictwem fal radiowych. Eter jako źródło
sygnału radiowego wskazuje 49,0% ogółu Polaków 15+ (w 2022: 54,9%).
Słuchanie radia przez internet wybiera – podobnie jak w 2022 roku - 7,6% populacji osób 15+.
Internet jest domeną młodszych słuchaczy. W grupie osób 15-29 lat udział internetu wynosi
8,7%, a w grupie 30-49 lat – 10,5%. Po 50-tym roku życia odsetek wybierających internet jako
źródło sygnału radiowego spada. W grupie 50-64 lata, internet wybiera 6,9% osób, w grupie
65 lat i więcej – 2,8%.
W 2023 roku radio samochodowe przejęło – jeśli chodzi o urządzenia wybierane do odbioru
radia – palmę pierwszeństwa. Poprzez radio samochodowe słuchało radia 26,6% ogółu
Polaków 15+ (w 2022: 28,2%). Z tradycyjnego odbiornika radiowego korzystało w 2023 roku
25,8% słuchaczy radia (w 2022: 29,1%).
Badanie Audio Track prowadzone jest przez KIM od lutego 2022 roku. Badanie realizowane
jest telefonicznie, w sposób ciągły, na w pełni losowej próbie mieszkańców Polski w wieku
15 lat i więcej.
Dane z Audio Tracka są publikowane w cyklach miesięcznych, obejmując wyniki z ostatnich
6 miesięcy. W połowie miesiąca udostępniany jest raport obejmujący wyniki ogólnopolskie,
na koniec każdego miesiąca – raport dla rynków lokalnych.
Raport roczny, dostępny pod adresem https://kim.gov.pl/wyniki-badan/, prezentuje dane
z badania Audio Track realizowanego od stycznia do grudnia 2023 r. W tym okresie zostało
zrealizowanych łącznie 113 140 wywiadów.
Więcej informacji – Biuro Prasowe KIM: prasowe@kim.gov.pl